OÚ Chorušice
Chorušice 89
277 37 Chorušice
2017 – 2023
03/2021
Program rozvoje obce schválilo v souladu s § 84, odst. 2, písm. a), zákona č. 128/2000 Sb., v platném znění zastupitelstvo obce Chorušice.
Datum schválení: 15. 06. 2017
Číslo usnesení: 30
Text usnesení: OZ schvaluje Program rozvoje obce Chorušice na období 2017-2023.
Aktualizaci Programu rozvoje obce schválilo v souladu s § 84, odst. 2, písm. a) zákona č. 128/2000 Sb., v platném znění zastupitelstvo obce Chorušice.
Datum schválení: 21.9.2023
Číslo usnesení: Zasedání zastupitelstva obce č. 10, z 21.9.2023, bod číslo 9
Program rozvoje obce (dále jen „PRO“) je dlouhodobý programový dokument vytyčující záměry obce na období 7 let. Jde tedy o dokument, který se neomezuje pouze na jedno volební období zastupitelstva obce. Jedná se o komplexní programový dokument, který formuluje strategii rozvoje celého území obce, včetně komunity a jejího fungování. Vzniká na základě styku s veřejností, soukromou sférou, občany, podnikateli, majiteli pozemků, odborníky, správou obce a státu.
PRO usiluje o dosažení rovnováhy mezi tím, co občané chtějí a tím, co je dosažitelné. Rovnováhy mezi dalším rozvojem a ochranou stávajících přírodních a kulturních hodnot.
PRO je důležitým nástrojem k upevnění pozice v regionu a posílení její konkurenceschopnosti. Je podkladem pro rozvojové aktivity a územní plánování v obci, ale i v regionu. Přispívá k tomu, aby obec efektivně využívala finanční prostředky jak z vlastního rozpočtu, tak i z vypsaných dotačních titulů. Dokument umožní představitelům obce koncepční plánování rozvoje obce.
PRO umožní obci:
Program rozvoje obce musí vycházet ze sociálně ekonomické analýzy současného stavu, zhodnotit silné a slabé stránky obce, její rozvojové příležitosti a identifikovat existující rizika.
Program rozvoje obce Chorušice je zpracován dle metodiky garantované Ministerstvem pro místní rozvoj ČR. Kompletní metodiky, včetně dalších nástrojů tvorby programů rozvoje obcí jsou k dispozici na www.obcepro.cz.
Dokumentem, bezprostředně navazujícím na tento program, by měl být operativní roční plán akcí, určených k realizaci na základě aktuálních možností obce.
Po zpracování a schválení PRO zastupitelstvem obce bude celý dokument nahrán do elektronického systému MMR na www.obcepro.cz.
OBSAH
Technická a dopravní infrastruktura. 16
Strategická vize do roku 2035. 28
PODPORA REALIZACE PROGRAMU.. 34
Obec Chorušice se nachází v severní části Středočeského kraje - okrese Mělník - správním obvodu ORP Mělník a ve správním obvodu obce s pověřeným obecním úřadem Mšeno. Obec je vzhledem k administrativně správnímu členění (kraje), geografickému vymezení a dopravnímu napojení (časoprostorové vzdálenosti středisek vyššího řádu) charakterizována jako venkovská územně izolovaná (periferní) a lokálně autonomní s vazbami jak dovnitř Středočeského kraje, tak s přesahem do Libereckého kraje. Tato periferní poloha se může negativně projevovat především v nezájmu nových potenciálních obyvatel o bydlení v obci a může vést k problematickému vývoji demografické struktury obce.
Tabulka č. 1, Vzdálenost obslužných středisek od Chorušic – dostupnost po silničních tazích
obec | vzdálenost v km | vzdálenost v min. | SO ORP | kraj | Počet obyv. |
Mělnické Vtelno | 5,1 | 7 | Mělník | Středočeský | 973 |
Mšeno | 7,9 | 10 | Mělník | Středočeský | 1422 |
Mělník | 18,1 | 24 | Mělník | Středočeský | 19230 |
Mladá Boleslav | 29,5 | 31 | Ml. Boleslav | Středočeský | 44199 |
Dubá | 23,5 | 31 | Česká Lípa | Liberecký | 1739 |
Doksy | 29,3 | 37 | Česká Lípa | Liberecký | 5190 |
Zdroj: ČSÚ, mapy.cz, vlastní zpracování
Tabulka č. 2, Hustota zalidnění ve srovnání s SO ORP Mělník
území | Počet obyvatel | Rozloha v km² | Hustota zalidnění (počet obyvatel na 1 km²) |
Chorušice | 552 | 17,76 | 31 |
SO ORP Mělník | 43365 | 456,8 | 95 |
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Území obce Chorušice se rozkládá na ploše necelých 18 km2 s počtem 552 obyvatel k 1. 1. 2016. Hustota zalidnění 31 obyvatel na km2 je třetinová ve srovnání se správním obvodem ORP Mělník.
Tabulka č. 3, Základní údaje
Obec | Počet obyvatel k 1. 1. 2016 | Rozloha (ha) | Počet částí obce | Části obce |
Chorušice | 552 | 1 776,3 | 4 | Chorušice, Velký Újezd, Choroušky, Zahájí |
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Tabulka č. 4, Struktura půdy
Struktura půdy | Rozloha v ha - absolutní hodnoty | relativní hodnoty v % | ||
SO ORP Mělník | Chorušice | SO ORP Mělník | Chorušice | |
Celková výměra | 45 680,5 | 1 776,3 | 100 | 100 |
Zemědělská půda celkem | 28 304,6 | 1 328,9 | 62,0 | 74,8 |
Orná půda | 25 066,9 | 1 288,6 | 54,9 | 72,5 |
Chmelnice | 108,4 | - | 0,2 | - |
Vinice | 245,4 | - | 0,5 | - |
Zahrady | 907,3 | 15,5 | 2,0 | 0,9 |
Ovocné sady | 610,8 | 14,1 | 1,3 | 0,8 |
Trvalé travní porosty | 1 365,7 | 10,7 | 3,0 | 0,6 |
Nezemědělská půda celkem | 17 375,9 | 447,4 | 38,0 | 25,2 |
Lesní půda | 11 583,8 | 338,1 | 25,4 | 19,0 |
Vodní plochy | 669,9 | 1,5 | 1,5 | 0,1 |
Zastavěné plochy a nádvoří | 938,8 | 25,1 | 2,1 | 1,4 |
Ostatní plochy | 4 183,4 | 82,7 | 9,2 | 4,7 |
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Struktura půdy na území obce je složena ze 3/4 zemědělské půdy a 1/4 nezemědělské, přičemž v rámci nezemědělské se jedná o lesní půdu s podílem 1/5 výměry z celkového půdního fondu. Ve srovnání s širším územím se prokazuje charakter čistě venkovské obce s dominantní funkcí zemědělství.
Silné stránky Slabé stránky
|
|
|
|
Příležitosti Ohrožení
V kapitole obyvatelstvo jsou sledovány základní demografické charakteristiky - vývoj celkového počtu obyvatelstva, přirozený přírůstek a úbytek, přírůstek stěhováním, věková a vzdělanostní struktura obyvatelstva.
Tabulka č. 5, Vývoj celkového počtu obyvatel v absolutních hodnotách
Rok | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
Počet obyvatel | 470 | 477 | 490 | 496 | 522 | 512 | 528 | 528 | 534 | 552 |
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Vývoj celkového počtu obyvatel má ve sledovaném období (2007 – 2016) stabilní prorůstovou charakteristiku. V průběhu poslední dekády počet obyvatel vzrostl o 82 obyvatel (17 %). Tento prorůstový trend probíhá od začátku devadesátých let.
V období od roku 1971 – 1991 byl vývojový trend negativní, přičemž úbytek obyvatel byl zapříčiněn stěhováním obyvatel z obce a současně zápornými hodnotami přirozeného přírůstku.
Následující graf zachycuje Chorušice ve srovnání s SO ORP Mělník v meziročním vývoji počtu obyvatel. Z grafu je patrné, že vývoj počtu obyvatel kopíruje trend vývoje širšího území SO ORP Mělník.
Zaznamenaný výkyv v letech 2011 a 2012 je primárně způsobem úpravou dat z výsledků SLDB 2O11.
Graf č. 1, Srovnání meziročního vývoje počtu obyvatel v %, 2007 - 2016
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
V grafu je také zachycen vývoj celkového počtu obyvatel, který je počítán k výchozímu roku 2007. Výchozí rok je znázorněn hodnotou 100% a v absolutním vyjádření v případě Chorušic odpovídá hodnotě 470 obyvatel.
Celkový vývoj obyvatelstva ovlivňují dvě základní složky tohoto ukazatele. První se týká mechanického pohybu obyvatel (vystěhovalí, přistěhovalí) a druhá přirozené měny obyvatel (narození, zemřelí).
Graf č. 2, Vývoj a struktura celkového přírůstku obyvatel v absolutních hodnotách, 2007 - 2016
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Dominantní složkou, která má růstový vliv na celkový počet obyvatel, jsou migrační přírůstky obyvatel. Přirozený přírůstek obyvatel je dlouhodobě pod nulovou linií, přičemž se jedná spíše o záporné nulové přírůstky bez větších výkyvů. Pozitivní změna u přirozeného přírůstku je zřejmá od roku 2015.
Tabulka č. 6, Přehled údajů za přirozený a mechanický pohyb obyvatel mezi roky 2007 – 2016 v absolutních hodnotách
Rok | Narození | Zemřelí | Přistě- | Vystě- | Přírůstek přirozený | Přírůstek migrační | Přírůstek celkový | Stav k 1.1. |
2007 | 2 | 3 | 20 | 8 | -1 | 12 | 11 | 470 |
2008 | 3 | 6 | 19 | 9 | -3 | 10 | 7 | 477 |
2009 | 6 | 6 | 24 | 11 | 0 | 13 | 13 | 490 |
2010 | 5 | 7 | 23 | 15 | -2 | 8 | 6 | 496 |
2011 | 4 | 5 | 41 | 14 | -1 | 27 | 26 | 522 |
2012 | 6 | 7 | 24 | 31 | -1 | -7 | -8 | 512 |
2013 | 6 | 7 | 31 | 14 | -1 | 17 | 16 | 528 |
2014 | 7 | 10 | 23 | 20 | -3 | 3 | 0 | 528 |
2015 | 9 | 5 | 12 | 10 | 4 | 2 | 6 | 534 |
2016 | 7 | 2 | 21 | 8 | 5 | 13 | 18 | 552 |
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Přirozený přírůstek je výsledkem procesu rození a vymírání obyvatel. Z vývoje narozených je zřejmé ustálení hodnot na průměrné hodnotě 6 obyvatel/rok. Z trendů v oblasti reprodukčního chování obyvatel ČR nelze předpokládat již větší pozitivní výkyvy, spíše se bude jednat o mírný pokles. To stejné již neplatí pro hodnoty zemřelých, u kterých lze očekávat negativními výkyvy zapříčiněné silnými demografickými vlnami poválečných ročníků, které budou mít přímý vliv na záporné hodnoty přirozeného přírůstku.
Pozitivní vývoj migračního přírůstku v posledních deseti letech určuje růst celkového počtu obyvatel. Z trendu vývoje počtu obyvatel je patrná potřeba posílení atraktivity území obce z hlediska rozvoje bydlení (obytné funkce).
Věková struktura obyvatelstva
Věková struktura je sledována na základních věkových skupinách, které jsou svým rozložením ekonomické povahy. Jedná se o složku tzv. předproduktivní 0 až 14 let, produktivní 15 až 64 let a poproduktivní 65 let a více. Pro sledování vývoje jsou použity milníky SLDB 2001, 2011 a aktuálně rok 2016.
Tabulka č. 7, Územní srovnání vývoje hlavních věkových skupin v letech 2001, 2011, 2016 v % a absolutně
Území/rok | 2001 | 2011 | 2016 | ||||||
0 - 14 | 15 - 64 | 65 + | 0 - 14 | 15 - 64 | 65 + | 0 - 14 | 15 - 64 | 65 + | |
Chorušice (absolutně) | 72 | 312 | 72 | 71 | 366 | 75 | 89 | 377 | 86 |
Chorušice (%) | 15,8 | 68,4 | 15,8 | 13,9 | 71,5 | 14,6 | 16,1 | 68,3 | 15,6 |
SO ORP Mělník (%) | 16,3 | 69,6 | 14,1 | 15,4 | 68,7 | 15,9 | 16,3 | 65,6 | 18,1 |
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Ze srovnání území je patrné, že Chorušice vykazují přívětivější vývoj ve složení obyvatel než je tomu v celém území SO ORP Mělník. Aktuální relativní hodnoty odpovídají roku 2001, přičemž poměr všech tří složek lze hodnotit velmi pozitivně.
Graf č. 3, Vývoj základních věkových skupin v letech 2001, 2011, 2016
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Pro rozvojové účely je nezbytné analyzovat detailněji věkové skupiny, a to vzhledem k možnosti předvídat potřeby obyvatelstva.
Graf č. 4, Obyvatelé Chorušic v pětiletých věkových skupinách, 1. 1. 2016
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Obsazení jednotlivých věkových skupin odpovídá stabilnímu vývoji vnitřní struktury obyvatel. Dvě nejmladší věkové skupiny jsou k předchozím skupinám obsazeny relativněji silněji, což je zapříčiněno odloženými porody ročníků žen z konce sedmdesátých let. V současnosti lze předpokládat pokles a návrat na původní hodnoty před rokem 2008. Výkyvy v obsazenosti věkových skupin ročníků sedmdesátých let a povalečných ročníků nevykazují v rámci zastoupení věkových skupin výrazné skoky.
Věková struktura obyvatel za 20 let bude charakterizována poměrně silným zastoupením obyvatel ve věkových skupinách 65 a více let. Věkové kategorie obyvatel do 14 let se budou pohybovat na dlouhodobě ustálených hodnotách (uvažováno bez silné migrační vlny). Počet obyvatel v produktivním věku bude průběžně klesat.
Vzdělanostní struktura
Do vzdělanostní struktury obyvatelstva jsou započítáni obyvatelé starší 15 let.
Tabulka č. 8, Struktura obyvatel podle nejvyššího dokončeného stupně vzdělání v % v roce 2011
území | základní vč. neukončeného | střední vč. vyučení (bez maturity) | úplné střední (s maturitou) a vyšší odborné | vysokoškolské | bez vzdělání |
Chorušice | 21,0 | 44,4 | 24,2 | 9,4 | 1,0 |
SO ORP Mělník | 18,3 | 35,3 | 29,2 | 16,7 | 0,5 |
Zdroj: ČSÚ – SLDB 2011, vlastní zpracování
Chorušice dosahují ve srovnání s širším územím ve vzdělanostní struktuře obyvatelstva podprůměrných hodnot. Za problematické zde lze označit obyvatele, kteří dosahují jen základního vzdělání, a to v souvislostech s trhem práce a nízké flexibilitě při změnách vývoje na trhu práce. Nejvíce je zde zastoupena skupina obyvatel, která dokončila vzdělání střední bez maturity.
Vzdělanostní struktura samotných Chorušic je zachycena v následujícím grafu, ze kterého lze vyčíst absolutní hodnoty reprezentující jednotlivé kategorie.
Graf č. 5, Vzdělanostní struktura obyvatel v roce 2011, absolutní hodnoty
Zdroj: ČSÚ – SLDB 2011, vlastní zpracování
Dominantní je tedy vzdělání střední bez maturity, následuje úplné střední.
Silné stránky Slabé stránky
|
|
|
|
Příležitosti Ohrožení
V této kapitole jsou analyzovány popisné a vývojové charakteristiky municipální ekonomiky Chorušic. Jedná se o analýzu podnikatelských subjektů, zaměstnanosti resp. trhu práce, mobility pracovní síly.
Tabulka č. 9, Ekonomické subjekty se sídlem na území Chorušic podle právní formy k 31. 1. 2017
Chorušice | Celkem | státní organizace | obchodní společnosti | zahraniční fyzické os. | fyzické osoby |
absolutně | 77 | 0 | 5 | 3 | 69 |
podíl v % | 100 | 0,0 | 6,5 | 3,9 | 89,6 |
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Tabulka zachycuje ekonomické subjekty (se zjištěnou aktivitou) se sídlem v obci, tzn., že zde nemusí jednoznačně působit. Zároveň z dat není možné určit subjekty, které působí v Chorušicích a sídlo mají v jiné obci. Převládající právní formou subjektů je živnostenské podnikání 89,6 % (69 subjektů). Evidence ekonomických subjektů formálně eviduje v obci Chorušice až 120 podniků – ekonomická aktivity přepočtená na skutečně činné ekonomické subjekty je tedy přibližně 64%.
Nejvíce subjektů vykazuje aktivitu v oborech – stavebnictví, obchod, zemědělství a průmysl. Podrobný rozpis fyzických osob dle předmětu činnosti je uveden v následující tabulce.
Tabulka č. 10, Podnikající fyzické osoby dle předmětu činnosti, Chorušice k 31. 1. 2017
Zdroj: Individuální výpis z Registru ekonomických subjektů, ČSÚ
Téměř všichni živnostníci (94%) podnikají bez zaměstnanců, nebo své zaměstnance neuvádějí. Tři podnikatelé zaměstnávají do 5 zaměstnanců, jeden podnikatel zaměstnává více než 6 zaměstnanců.
V obci Chorušice působí se svým sídlem celkem 8 právnických osob (výkon podnikatelské činnosti). Jedná se o jednu akciovou společnost, 4 společnosti s ručením omezeným a 3 podnikající zahraniční fyzické osoby.
Tabulka č. 11, Podnikající právnické osoby
IČO | Název firmy | Zaměření (hlavní ekonomická činnost) | Kategorie počtu zaměstnanců: |
46357238 | 1. zemědělská a.s. Chorušice akciová společnost | 01500 – Zemědělství (smíšené hospodářství) | 25-49 |
02411687 | KOLEOSS KB TRADE s.r.o. | Výroba obchod služby neuvedené v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona | Neuvedeno |
24311596 | Easya Czech s.r.o. | 6820 - Pronájem a správa nemovitostí | Neuvedeno |
05591031 | CELANET spol. s r.o. | 461 – Zprostředkování velkoobchodu | Neuvedeno |
27101070 | PLUSTRANS s.r.o. | 49410 – Silniční nákladní doprava | Neuvedeno |
Zdroj: Individuální výpis z Registru ekonomických subjektů, ČSÚ, vlastní zpracování
Tabulka č. 12, Zahraniční fyzické osoby s evidovaným sídlem v obci Chorušice
IČO | Název firmy | Zaměření (hlavní ekonomická činnost) | Kategorie počtu zaměstnanců: |
04936060 | Mykhailo Golovachko | 45200 – Opravy a údržba motorových vozidel | Neuvedeno |
05321786 | Krasimir Mihaylov Shopov | 43120 - Specializované stavební činnosti – příprava staveniště | Bez zaměstnanců |
04871201 | Milan Fojtík | 331 - Oprava kovodělných výrobků, strojů a zařízení | Bez zaměstnanců |
Zdroj: Individuální výpis z Registru ekonomických subjektů, ČSÚ, vlastní zpracování
Klíčovou ekonomickou aktivitou reálně provozovanou v obci je aktivita v zemědělské prvovýrobě. Tuto výrobu provozuje 1. zemědělská a.s. Chorušice akciová společnost (jediný významný zaměstnavatel v obci, realizuje rostlinnou i živočišnou výrobu) a dvě soukromé farmy rodinného typu (Chorušice, Zahájí) – realizují pouze rostlinnou výrobu.
Vzhledem k polohovým a funkčním charakteristikám obce (dominantní obytná funkce a mizící ekonomická funkce) je rozvoj ekonomiky přímo v obci vázán na spádová střediska se silnou pracovní funkcí.
Nezaměstnanost
Ve srovnání s územím SO ORP Mělník je velikost nezaměstnanosti v Chorušicích dlouhodobě pozitivní.
Tabulka č. 13, Územní srovnání vývoje nezaměstnanosti v %
území | Podíl nezaměstnaných osob v % | |||||||||
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 (31.1.) | |
Chorušice | 3,6 | 3,2 | 4,6 | 6,6 | 6,6 | 8,9 | 6,8 | 6,7 | 4,5 | 5,0 |
SO ORP Mělník | 4,8 | 4,6 | 7,2 | 7,8 | 7,4 | 9,4 | 8,4 | 7,1 | 5,6 | 5,7 |
Zdroj: ČSÚ, Integrovaný portál MPSV, vlastní zpracování
Pozn. ukazatel Podíl nezaměstnaných osob je využíván MPSV od 1. 1. 2013, pro srovnání s minulými roky je využito dopočítaných hodnot ČSÚ.
V tabulce je sledováno období deseti let, pro které je charakteristický průběh ekonomického cyklu (ekonomický růst a krize). V období ekonomického růstu nezaměstnanost nepřekračuje hranici 5 %. V období ekonomické krize došlo k nárůstu nezaměstnanosti ve srovnatelných poměrech jako v celém území SO ORP Mělník. Relativně malá základna nezaměstnaných v období ekonomického růstu odpovídá frikční nezaměstnanosti (krátkodobá) bez strukturálních problémů. Při nárůstu nezaměstnanosti se pak jedná o nezaměstnanost vázanou na ekonomický cyklus (cyklická nezaměstnanost). V tomto hodnocení jsou Chorušice ekonomicky (trh práce) nadprůměrně stabilní obcí.
Vyjížďka za prací
Mobilita pracovní síly je hodnocena na datech ze SLDB 2011, což je jediný relevantní zdroj. Vzhledem k možným změnám v oblasti mobility je k hodnocení přistoupeno spíše tendenčně.
V roce 2011 bydlelo v obci 209 zaměstnaných obyvatel (do hodnoty nejsou zahrnuti studenti). Z celkového počtu zaměstnaných vyjížděla do zaměstnání za hranice obce necelá třetina obyvatel.
Tabulka č. 14, Struktura zaměstnaných osob vyjíždějící do zaměstnání, rok 2011
Obec vyjížďky | Vyjíždějící do zaměstnání celkem | vyjíždějící do zaměstnání denně | čas strávený vyjížďkou (minuty) | |||
do 14 | 15 - 29 | 30 - 59 | 60 + | |||
Chorušice | 66 | 58 | 8 | 24 | 24 | 9 |
vyjíždí v rámci okresu | 40 | 38 | 7 | 22 | 10 | 1 |
vyjíždí do jiných okresů kraje | 11 | 8 | - | 1 | 8 | 1 |
vyjíždí do jiných krajů | 14 | 11 | 1 | - | 6 | 7 |
vyjíždí mimo ČR | 1 | 1 | - | 1 | - | - |
Obec dojížďky |
| |||||
Mělník | 19 | 18 | - | 15 | 4 | - |
Praha | 14 | 11 | 1 | - | 6 | 7 |
Mšeno | 5 | 4 | 4 | 1 | - | - |
Zdroj: ČSÚ – SLDB 2011, vlastní zpracování
V tabulce jsou uvedeny tři největší směrové proudy vyjížďky za prací – Mělník, Praha, Mšeno. Vyjíždějící obyvatelé vykonávají svou ekonomickou činnost v odvětví průmyslu, obchodu, zdravotní a sociální péče a dopravy. Časová vzdálenost pro polovinu vyjíždějících nepřekračuje 30 min., přičemž pro druhou polovinu vyjíždějících se jedná o čas 30 minut a více.
Chorušice nabízejí pracovní místa pro obyvatelé okolních obcí primárně v odvětví zemědělství. V roce 2011 dojíždělo za prací do obce 8 zaměstnaných.
Silné stránky Slabé stránky
|
|
|
|
Příležitosti Ohrožení
V této kapitole jsou analyzovány základní infrastrukturální oblasti - technická a dopravní.
Technická infrastruktura
Tabulka č. 15, Vybavenost základní technickou infrastrukturou obydlených bytů
Chorušice | celkem | přípoj na kanalizační síť | žumpa, jímka | vodovod | plyn |
absolutně | 177 | x | 165 | 155 | 5 |
podíl v % | x | 93,2 | 87,6 | 2,8 |
Zdroj: ČSÚ – SLDB 2011, vlastní zpracování
Tabulka č. 16, Vybavenost obydlených bytů zdrojem energie k vytápění a způsob vytápění
Chorušice | energie k vytápění | způsob vytápění | ||||
pevná paliva (uhlí, koks, uhelné brikety, dřevo) | plyn | elektřina | ústřední | kamna | etážové | |
podíl v % | 92,6 | 0,7 | 6,7 | 81,0 | 16,1 | 3,0 |
Zdroj: ČSÚ – SLDB 2011, vlastní zpracování
Převládajícím typem energie jsou tuhá paliva, která jsou využívána většinou domácností.
Zásobování elektrickou energií je v obci zajištěno dostatečně s kapacitou pro další rozvoj. U nové zástavby jsou rozvody nízkého napětí vedeny v zemi, na ostatním území obce je většinou vrchní vedení.
Obec není centrálně plynofikována. Plyn jako zdroje energie je využíván individuálně (z plynových zásobníků).
Zásobování vodou je v obci zajištěno dostatečně s kapacitou pro další rozvoj.
V obci není zavedena kanalizační síť pro odpadní vody (obec má vybudovaný systém dešťové kanalizace). Většina domů resp. bytů je napojena na samostatné odpadní systémy, které obsluhují 80% obyvatel. V obci je instalováno 20 domácích ČOV (u novostaveb rodinných domů). Z důvodu vysokých nákladů na pořízení kanalizace a centrálního čištění odpadních vod zamýšlí vedení obce realizovat decentrální čištění s centrálním monitoringem.
Obec je z hlediska telekomunikací dobře pokryta signálem mobilních operátorů. Veřejná místa a zájmové prostory jsou internetizovány veřejnou wifi sítí. Záměrem obce je zvýšit rychlost internetového připojení pro občany s cílem podpořit např. možné podnikání z domova (home office).
Svoz a likvidace komunálního odpadu jsou řešeny prostřednictvím společnosti AVE CZ odpadové hospodářství, s.r.o. Směsný komunální odpad je odvážen na skládku ve Mšeně. Obec disponuje systémem na likvidaci bioodpadu (ve všech částech obce jsou umístěny kontejnery na tříděný odpad, v části Velký Újezd je obecní kompostárna). V období říjen – prosinec je realizován 1x za týden svoz BRO od obyvatel, v jarním období je svoz BRO realizován celkem 3x. Prevence vzniku BRO je řešena prostřednictvím dotace na kompostéry.
Retenční funkci v intravilánu obcí zajišťují tzv. kaly určené zejména k zadržení dešťové vody (jsou historicky součástí všech místních částí obce). Přívalové deště spojené se splachem z polí způsobují zejména v místních částech Velký Újezd a Choroušky bleskové povodně s výraznými škodami na majetku.
Dopravní infrastruktura
Obcí Chorušice přímo prochází pouze 1 nadmístní silniční komunikace – silnice č. II/274, která spojuje obec směrem na jihovýchod s obcí Mělnické Vtelno, kde se napojuje na silnici I/16 na trase Mělník → dálnice D10 (délka komunikace v obci je 6,7 km). V severozápadní části obce Chorušice se silnice II/274 napojuje na silnici II/273 spojující města Mšeno o Mělník. Dále obcí prochází 3 silnice třetí třídy:
Silnice III/2745 – Chorušice (odbočka z II/274) – Zahájí – hranice obce - napojení na II/274 (3,1 km)
Silnice III/25926 – Chorušice (odbočka z II/274) – Choroušky – hranice obce – Stránka (2,4 km)
Silnice III/27318 – Velký Újezd (odbočka z II/274) – napojení na II/273 (1 km)
V následující tabulce jsou uvedeny hodnoty intenzity dopravy tj. průjezdnost vozidel za 24h na silnici č. II/274 od sjezdu ze silnice č. I/16 k připojení na silnici č. II/273.
Tabulka č. 17, Intenzita dopravy na hlavní průjezdní komunikaci obce Chorušice
komunikace č. | II/274 | |
typ vozidla | intenzita za den | |
vozidla/24h | těžká motorová vozidla | 170 |
osobní a dodávková vozidla | 547 | |
jednostopá motorová vozidla | 12 | |
součet všech vozidel | 729 |
Zdroj: ŘSD – sčítání dopravy 2010
Obec je velmi dobře napojena silniční dopravou na regionálně významný tah I/16 Mělník – Mladá Boleslav (8 min.). Dopravního napojení a dostupnost spádových center je odpovídající venkovské lokalizaci obce a jejímu perifernímu charakteru a není pozitivním rozvojovým faktorem.
Obec Chorušice je vybavena místními komunikacemi o celkové délce téměř 5,5 km. Chodníky jsou vystavěny v místech dopravně bezpečnostní potřeby v celkové délce téměř 1,5 km (Chorušice 850 m, Velký Újezd 650 m) – 40% chodníků je nových nebo rekonstruovaných, 60% chodníků je původních s různou mírou poškození. Vzhledem k charakteru obce není v intravilánu obce zřízeno žádné veřejné parkoviště. Parkovací místa souvisí přímo s konkrétními objekty. Obec nemá zpracovaný pasport místních komunikací.
Krajské silniční komunikace jsou v relativně dobrém technickém stavu, problém je patrný zejména na silnici II/274 v průjezdu centrem Chorušic, kde je značné množství dopravně nebezpečných výtluků ve vozovce. Místní komunikace jsou většinou v dobrém technickém stavu. V havarijním stavu (rozpad vozovky nebo nezpevněná komunikace) je část místní komunikace ve Velkém Újezdu od č.p. 112 k č.p. 121 a v Chorušicích spojovací místní komunikace z návsi od č.p. 59 k č.p. 65.
Z hlediska dopravní bezpečnosti nebyl zaznamenán žádný zásadní přetrvávající problém. Výjimkou je občasné zvýšení průjezdní dopravy např. při dopravně-technických komplikacích na hlavních okolních tazích, tj. na silnici I/16 nebo na silnici II/273. V těchto případech se zvyšuje průjezd a intenzita dopravy po silnici II/274, což zvyšuje dopravní riziko.
Výrazným problémem je bezpečnost cyklistů na silnici II/274, resp. následně na silnici II/273 (šířkové parametry silnice, vysoká rychlost projíždějících automobilu včetně nákladních). Řešením by mohlo být navázání na projekt revitalizace polních a lesních cest a doplnění na tyto cesty cyklostezky. Bylo by tak zajištěno bezpečné propojení místních částí Chorušic i okolních obcí bezmotorovou dopravou.
Bezmotorová doprava
Obcí prochází 2 cyklotrasy:
Obec je napojena na jednu značenou turistickou trasu – Zahájí – Mělnická Vrutice (modrá turistická cesta v délce 12,4 km).
Obec revitalizovala vybrané polní a lesní cesty v rámci projektu na obnovu těchto cest a alejí. Tímto způsobem obnovila dostupnosti či provázanost místních částí obce bezmotorovou dopravou – jedná se např. o cestu z Choroušek do Velkého Újezdu. Tyto projekty mohou podpořit rozvoj bezmotorové dopravy a eliminovat riziko zejména cyklistů na silničních komunikacích.
Dopravní obslužnost
V obci je dopravní obslužnost veřejnou hromadnou dopravou zajišťována autobusovými spoji, které bez přestupů směřují do Mšena, Mělnického Vtelna a Mělníku. Mělník a Mšeno jsou výchozími body pro cestování do dalších center vyššího řádu. V obci Chorušice jsou k dispozici územně rovnoměrně rozmístěné zastávku odpovídající zástavbě:
a) Mšeno, rozcestí Velký Újezd
b) Chorušice, Velký Újezd
c) Chorušice, Velký Újezd, bytovky
d) Chorušice, Choroušky
e) Chorušice
f) Chorušice, Zahájí
g) Chorušice, Zahájí, rozcestí
Tabulka č. 18, Obslužnost autobusovou dopravou obce Chorušice
Číslo linky | Trasa | Chorušice - zastávky | Frekvence spojů |
250016 | Mělník – Střemy - Mšeno | a), b) | směr Mšeno – 4 směr Mělník - 4 pouze všední dny |
250017 | Mělník – Mělnické Vtelno - Mšeno | a), b), c), e), f) | směr Mšeno – 5 směr Mělník – 4 pouze všední dny |
250018 | Mšeno – Všetaty - Praha | a), b), e), g) | směr Praha – 1 (neděle) směr Všetaty – 1 (prac.den) směr Mšeno – 1 (neděle) |
250067 | Mšeno – Chorušice, Velký Újezd - Mšeno | a), b) | okružní linka – 3 pouze pracovní dny |
250068 | Mšeno – Stránka - Kadlín | a), b), d), e) | směr Kadlín – 2 směr Mšeno – 1 pouze pracovní dny |
250069 | Mšeno – Chorušice – Mělnické Vtelno | a), b), d), e), f) | směr Mělnické Vtelno – 3 (linka končí v zastávce Chorušice, Zahájí) směr Mšeno – 3 (linka vyjíždí ze zastávky Chorušice, Zahájí) pouze pracovní dny |
Zdroj: www.idos.cz
Směrem z a do Chorušic jezdí v pracovních dnech celkem 30 autobusových spojů, soboty jsou zcela bez obsluhy, v neděli jezdí 2 spoje. Ne všechny spoje obsluhují všechny zastávky v obci. Vzhledem k uvedeným faktům, k prostorově výrazně odděleným částem obce a celkové délce obce lze dopravní obslužnost autobusovou dopravou hodnotit pouze jako základní. Osobní automobilová doprava vzhledem k řečenému hraje v dopravní obslužnosti obce významnou roli.
Obcí Chorušice neprochází železniční trať. Nejbližší železniční zastávka je vlaková stanice Kanina na trati č. 076 Mšeno – Mělník. Přímá spojení – zastávka Kanina:
směr stanice Mělník – 7 spojů (v obou směrech ve všední den), 6 spojů (v obou směrech o víkendu)
směr stanice Mšeno – 7 spojů (v obou směrech ve všední den), 6 spojů (v obou směrech o víkendu)
směr stanice Mladá Boleslav – 3 spoje do MB, 4 spoje z MB (všední dny), 4 spoje do MB, 5 spojů z MB (víkendy).
Pěší dostupnost je reálná pouze z místní části Velký Újezd. Ostatní místní části jsou od vlakové zastávky vzdálené přes 5 km.
Silné stránky Slabé stránky
|
|
|
|
Příležitosti Ohrožení
V této podkapitole jsou analyzovány charakteristiky domovního a bytového fondu obce. Převládajícím typem bydlení je bydlení v rodinných domech s počtem 217 domů (95,6%) a 233 bytovými jednotkami. Bytových domů je v obci celkem 10 se 43 bytovými jednotkami, jejichž užívání je převážně nájemní.
V majetku obce jsou 2 byty v objektu MŠ Chorušice, 1 byt v hostinci v Chorušicích a 4 byty č.p. 5 (bývalá škola) Velký Újezd.
Tabulka č. 19, Struktura domovního fondu
Chorušice | rodinné domy | bytové domy | ||||
celkem | obydlené | neobydlené | celkem | obydlené | neobydlené | |
absolutně | 217 | 142 | 85 | 10 | 10 | 0 |
podíl v % | 65,4 | 39,2 | 100 | x |
Zdroj: ČSÚ – SLDB 2011, vlastní zpracování
Trvale obydlených domů je v obci 142, přičemž v rámci neobydlených domů (85) jich je 70 využíváno k rekreaci. Podíl rekreačních domů není zanedbatelný a poukazuje na rekreační funkci obce – individuální rekreace.
Obydlené byty jsou nejčastěji obsazeny jednou nebo dvěma osobami (105 bytů). Počet osob v bytě 3 až 5 odpovídá 70 bytům. Průměrná obytná plocha bytu je 81 m2 s nejčastějším počtem pokojů 4 – 5 (60%).
Tabulka č. 20, Stáří domovního fondu – období výstavby nebo rekonstrukce
Chorušice | 1919 a dříve | 1920 - 1970 | 1971-1980 | 1981-1990 | 1991-2000 | 2001 - 2011 |
podíl v % | 24,5 | 30,2 | 13,7 | 8,6 | 10,1 | 12,9 |
Zdroj: ČSÚ – SLDB 2011
Výstavba v obci probíhala intenzivně do konce sedmdesátých let s následným poklesem výstavby. V období deseti let (2001 – 2011) je zřejmá výstavba či rekonstrukce domů.
Tabulka č. 21, dokončené byty v rodinných a bytových domech absolutně, 2007 - 2016
Rok | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
dokončené byty | 0 | 0 | 1 | 5 | 4 | 6 | 2 | 0 | 0 | 0 |
Zdroj: ČSÚ, Veřejná databáze
Průměrné stáří všech obydlených domů je 58 let a samostatně u rodinných domů 60 let. Stáří domů odpovídá vývoji výstavby v čase. V posledních deseti letech je výstavba či rekonstrukce orientována do let 2009 až 2013.
Výstavba nových rodinných domů je realizována v okrajových lokalitách místních částí Velký Újezd, Chorušice a navazuje na zastavěná území.
Původní, nejstarší zástavba je lokalizována v centrálních částech obce. Vzhled a funkční pojetí zástavby je ovlivněno původní zemědělskou produkcí (statky, zemědělské usedlosti). Technický stav mnoha objektů a jejich celkový stav narušuje vzhled obce. Vysoké náklady rekonstrukcí a přestaveb těchto objektů jsou v současné době příčinou tohoto stavu.
Obec Chorušice disponuje dvěma veřejnými knihovnami (Obecní knihovna Chorušice a Místní knihovna Velký Újezd).
Středoškolské vzdělávání je pro studenty z Chorušic dostupné v Mělníku (aktuálně 1 gymnázium a 4 další střední školy – stavební, zahradnická, technická a zdravotní) a v Mladé Boleslavi (aktuálně 2 gymnázia, 11 dalších středních škol a 1 odborné učiliště).
Zdravotnictví a sociální péče
V obci Chorušice není registrované žádné zdravotnické zařízení. V nepravidelných intervalech (cca 1-2x za měsíc) do obce dojíždí dle předchozího oznámení praktický lékař pro dospělé. Obyvatelé obce navštěvují ambulance zdravotnických zařízení v Mělnickém Vtelně, popř. v Řepíně, Liběchově, Nebuželech (ambulance praktického lékaře pro děti a ambulance praktického lékaře pro dospělé) a ve Mšeně (1x praktický lékař pro děti, 2x praktický lékař pro dospělé, 1x stomatolog, 1x lékárna, 1x rehabilitace a fyzioterapie). Údaje jsou čerpány z Registru zdravotnických zařízení (www.uzis.cz).
Ordinace specialistů, lůžková zdravotnická zařízení a akutní či pohotovostní služby jsou obyvatelům Chorušic k dispozici v Mělníku a v Mladé Boleslavi.
Obec Chorušice zřizuje Pečovatelskou službu obce Chorušice. Služba je poskytována formou terénní služby a zaměřuje se na cílové skupiny osob s tělesným, zdravotním, mentálním a kombinovaným postižením a na seniory). Služba je aktuálně poskytována ve všech místních částech obce v úhrnu 40 klientům. Službu realizuje jedna pečovatelka. Další v oblasti sociální péče (ambulantní, terénní i pobytové) jsou pro občany k dispozici zejména ve Mšeně (celkem 4 sociální služby zaměřené na seniory a osoby se zdravotním postižením) a Mělníku (celkem 21 sociálních služeb). Údaje jsou čerpány z Registru poskytovatelů sociálních služeb (www.iregistr.mpsv.cz).
Sport, kultura a volnočasové aktivity
V obci Chorušice aktivně nepůsobí žádná sportovní organizace (evidovaným sdružením je SK Mechanika Chorušice – toto sdružení však aktivní činnost v posledním období již nevyvíjí).
Sportovní infrastrukturu tvoří:
Sportování ve vnitřních prostorách je možné na sálech obecních hostinců (Chorušice, Velký Újezd).
V obci se nachází 3 dětská hřiště s herními prvky:
Organizovanou sportovní akcí jsou střelecké soutěže (střelnice Velký Újezd).
Tradiční Chorušická pouť je společně s pouťovou zábavou nosnou kulturní aktivitou obce. V Chorušicích je dále v průběhu roku pořádán ples, pálení čarodějnic, dětský den, mikulášská nadílka. Kulturně-společenské akce jsou organizovány i ve Velkém Újezdu (hasičský den, ples, čarodějnice, mikulášská nadílka, májová a posvícenská zábava, MDŽ, dětský den). Pálení čarodějnic je organizováno též v Zahájí.
V obci jsou 2 vnitřní prostory pro společenské a kulturní potřeby občanů – hostinec Chorušice a Hostinec a Spolkový dům Velký Újezd. Venkovní kulturně-společenské aktivity jsou realizovány též v areálu fotbalového hřiště v Chorušicích a v areálu střelnice ve Velkém Újezdu.
V obci Chorušice působí 8 zájmových organizací:
Tabulka č. 22, Zájmové organizace v obci
Název | Forma | Činnost | Místní část obce |
SH ČMS - Sbor dobrovolných hasičů Chorušice | pobočný spolek | činnost v oblasti protipožární ochrany | Chorušice |
SH ČMS - Sbor dobrovolných hasičů Velký Újezd | pobočný spolek | činnost v oblasti protipožární ochrany | Velký Újezd |
Český svaz chovatelů, Okresní organizace Mělník | pobočný spolek | činnost organizací na podpor rekreační a zájmové činnosti | Zahájí |
Honební společnost Chorušice | honební společenstvo | lov a odchyt divokých zvířat a související činnosti | Chorušice |
Český svaz chovatelů, Základní organizace Chorušice | pobočný spolek | činnost ostatní organizací sdružujících osoby za účelem prosazování společných zájmů | Chorušice |
Český svaz chovatelů, Klub chovatelů králíků saténových | pobočný spolek | činnost ostatní organizací sdružujících osoby za účelem prosazování společných zájmů | Zahájí |
Myslivecký spolek Chorušice-Velký Újezd z.s. | zapsaný spolek | lov a odchyt divokých zvířat a související činnosti | Velký Újezd |
Místní skupina Českého červeného kříže | zapsaný spolek – místní skupina | Chorušice |
Zdroj: Registr ekonomických subjektů k 31. 1. 2017, vlastní zpracování
Komerční služby
Přehled služeb:
Vzhled obce
Chorušice jsou malebnou obcí se zjevnou výraznou péčí o obecní objekty, veřejná prostranství a zeleň. Tomu odpovídají i ocenění získaná obcí v letech 2004 (Zelená stuha za péči o životní prostředí a krajinu v soutěži Vesnice roku), 2013 (ocenění v kategorii Obnova či rekonstrukce staveb venkovské zástavby – Družstevní elektrárna, Zlatá cihla za stavbu roku v soutěži Vesnice roku – rekonstrukce obecního úřadu) a 2015 (8 místo v anketě „Strom roku“ – Chorušická lipka).
Z hlediska vnímání návštěvníka obce negativně působí žalostný stav velkého množství soukromých objektů a soukromých prostranství s vědomím problematické budoucnosti těchto objektů s ohledem na jejich velikost, historický význam a hodnotu, rozsah a náklady oprav či rekonstrukcí ve vazbě na výraznou perifernost území a s tím spojené obtížné získávání investorů.
Silné stránky Slabé stránky
|
|
|
|
Příležitosti Ohrožení
Obec hospodaří dlouhodobě s vyrovnaným rozpočtem. K výrazné investici do kapitálu vysoce nad rámec obecního rozpočtu došlo v roce 2012 (rekonstrukce obecního úřadu, rekonstrukce kostela, výstavba MŠ, rekonstrukce márnice, rekonstrukce fary č.p. 1, Chorušice). Schodek obecního rozpočtu byl v dalších letech úspěšně kompenzován. Podíl běžných výdajů vykazuje ve sledovaném období klesající tendenci, což je pro vývoj hospodaření obce pozitivní a dává to prostor ke značné investiční aktivitě obce. Tato aktivita je velmi výrazná a pohybuje se v rozmezí 40-50% výdajů obecního rozpočtu. Obec je též velmi aktivní v čerpání dotačních prostředků, zejména investičních, což se odráží i ve výše zmíněné pozitivně hodnocení investiční aktivitě. Rozdíl mezi přijatými investičními dotacemi a kapitálovými výdaji indikuje přibližnou výši rozvojových prostředků obce, která se ve sledovaných rozpočtových letech pohybuje v průměrné výši 2,2 mil. Kč / rok. Hospodaření obce lze hodnotit velmi pozitivně.
Tabulka č. 23, Vývoj rozpočtového hospodaření obce Chorušice v letech 2012 - 2016 (v tis. Kč)
| 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016* |
Daňové příjmy | 5817 | 6380 | 7107 | 7274 | 7221 |
Nedaňové příjmy | 1677 | 1300 | 1146 | 983 | 544 |
Kapitálové příjmy | 0 | 40 | 0 | 0 | 14 |
Neinvestiční přijaté dotace | 2905 | 657 | 1129 | 1004 | 1038 |
Investiční přijaté dotace | 3605 | 6062 | 4454 | 4894 | 0 |
Příjmy | 14004 | 14439 | 13836 | 14155 | 8817 |
Běžné výdaje | 8807 | 7237 | 6268 | 5179 | 5749 |
Kapitálové výdaje | 13027 | 1063 | 7468 | 6533 | 3617 |
Výdaje celkem | 21834 | 8299 | 13736 | 11712 | 9365 |
Saldo příjmů a výdajů | -7830 | 6140 | 100 | 2443 | -548 |
Podíl kapitálových výdajů | 59,66% | 7,36% | 53,98% | 46,15% | 41,02% |
Podíl běžných výdajů na celkových příjmech | 62,89% | 50,12% | 45,30% | 36,59% | 65,20% |
* k 30. 9. 2016. Zdroj: www.monitor.statnipokladna.cz
Investiční aktivita obce je do značné míry (mnohdy výhradně) určována existencí dotační zdrojů, resp. dotační politikou ČR. Úspěšnost dotačních žádostí je v obci velmi výrazná. Od roku 2009 byly rozvojové dotační zdroje použity na obnovu či revitalizaci veřejných prostranství a budov:
Organizace obce
Obecní úřad Chorušice je složen ze starosty obce a 4 pracovníků. Obec Chorušice zřizuje Mateřskou školu a Pečovatelskou službu. Obec provozuje 2 knihovny. Obec je členem místní akční skupiny LAG Podralsko, Sdružení obcí Kokořínska a DSO Svazku měst a obcí VKM. Obec Chorušice je společníkem v obchodní společnosti Kokořínský SOK s.r.o.
Silné stránky Slabé stránky
|
|
|
|
Příležitosti Ohrožení
Z klíčových výstupů analytické části vyplývá, že Chorušice jsou obcí zaměřenou na bydlení se zajištěnou základní občanskou vybaveností. Zásadní rozvojové trendy Chorušic jsou především v oblastech podporujících obytnou funkci. Tyto oblasti spočívají v rozvoji kvality současného bydlení a rozvoji nového bydlení při respektování udržení dostupné občanské vybavenosti. Vzhledem k polohovým charakteristikám je pro udržení stavu obyvatelstva nutné rozvíjet kulturní a volnočasové zázemí pro široké věkové spektrum obyvatel včetně udržení provozu, kvality a kapacit mateřské školy a posilovat odkaz místních tradic s vazbou na současné možnosti ekonomizace tohoto potenciálu.
Územně a společensky soudržná obec s funkčním historickým odkazem, s rozvinutou funkcí bydlení, se zajištěnými základními službami občanské vybavenosti a s vytvořeným kvalitním vnějším i vnitřním zázemím pro volnočasové aktivity.
Pro naplnění této vize je nutno sledovat společenské trendy a vytvářet podmínky pro splnění nároků obyvatel. Předpokladem pro splnění těchto oprávněných nároků je:
Programové cíle na období 2017-2023 odpovídají závěrům analytické části a v uvedeném návrhovém období přispívají k naplnění vize rozvoje obce do roku 2035.
PROGRAMOVÝ CÍL 1 – STABILIZACE RŮSTOVÉHO TRENDU OBYVATELSTVA
1.1 Rozvoj individuální bytové výstavby
1.1.1 Vymezení pozemků obytné funkce pro územní plán obce.
1.1.2 Infrastrukturní příprava pozemků pro výstavbu rodinných domů.
1.1.3 Odkanalizování obce (decentrální čištění odpadních vod)
1.1.4 Internetizace obce
1.1.5 Dopravní bezpečnost
1.2 Rostoucí kvalita bydlení
1.2.1 Vybudování zájmového společenského centra
1.2.2 Modernizace sportovního zázemí
1.2.3 Doplnění a obnovení herních prvků dětských hřišť (Chorušice – náves, Velký Újezd – náves, Choroušky – park)
1.2.4 Revitalizace návsi Velký Újezd
1.3 Posilování sociální soudržnosti obce
1.3.1 Udržení stávajících a doplnění nových sportovních, kulturních a společenských akcí
1.3.2 Podpora spolkové činnosti
PROGRAMOVÝ CÍL 2 – VYUŽITÍ HISTORIE A TRADICE V ROZVOJI OBCI
2.1 Podpora rozvoje turistického ruchu
2.1.1 Prostupnost krajiny bezmotorovou dopravou
2.1.2 Tvorba produktů cestovního ruchu
2.2 Marketing obce
2.2.1 Municipální marketing
2.2.2 Marketing cestovního ruchu
Program rozvoje obce je koncipován jako prorůstový s potenciálním rozvojovým efektem do budoucna. Tato koncepce programu umožní vytvořit obci zdroje pro řešení dalších témat a problémů v některém z následujících návrhových období programu rozvoje obce. I přes široce pojaté analytické závěry a monitoring rozvojových potřeb obce byla přijata koncepce řešení návrhové části Programu rozvoje obce na období 2017 – 2023 ve formě komplexních projektů s integrovaným přístupem s cílem:
Bylo proto nutné koncipovat návrhovou část Programu rozvoje obce tak, aby navržené aktivity splňovaly výše uvedená kriteria a zajistily pozitivní socioekonomický udržitelný rozvoj obce. Do vlastní návrhové části se proto dostala jen část z možných aktivit, které nejlépe splňují výše uvedené požadavky, jsou prorůstově nebo významně společensky orientované a lze od jejich realizace očekávat udržitelné socioekonomické přínosy. Jednotlivé programové cíle a aktivity v nich byly též koncipovány formálně tak, aby byly realizovatelné v návrhovém období PRO.
Zařazení jiných (dalších) aktivit do návrhového období 2017 - 2023 by narušovalo uvedenou koncepci programu a princip koncentrace aktivit, působilo by nadměrné zatížení obecního rozpočtu a omezovalo finanční potenciál pro čerpání dotací na realizaci prorůstových aktivit.
Šíře rozvojových problémů obce je však větší. Proto je součástí Programu rozvoje obce tzv. ZÁSOBNÍK AKTIVIT, ve kterém jsou soustředěny všechny navrhované aktivity, opatření a projekty, které nebyly zařazeny do vlastní návrhové části Programu na období 2017 – 2023, přesto je třeba je evidovat, monitorovat a řešit s ohledem na aktuálnost situace (havarijní stavy, nové podněty), možnosti financování a priority zastupitelstva obce.
Číselná označení aktivit v Zásobníku slouží pouze pro orientaci a neoznačují preference jednotlivých témat.
Č. | Aktivita / tematická oblast | Vazba |
Z01 | Rekonstrukce ploch kolem barokních památek | OP1.2 |
Z02 | Revitalizace významného rybníku / nebesáku/ v Podstavech – Chorušice | OP1.2 |
Z03 | Realizace přírodního biotopu pro koupání Chorušice | OP1.2 |
Z04 | Rozšíření kompostárny, vznik komunitní kompostárny | OP1.2 |
Z05 | Obnova lesních cest pro lepší přístup k lesním majetkům | PC2 |
Z06 | Zakoupení techniky pro hospodaření v lesích | PC2 |
Z07 | Realizace sběrného dvoru Velký Újezd | OP1.2 |
Z08 | Realizace zázemí pro aktivity spolků a obce – Velký Újezd | OP1.2 |
Z09 | Výstavba protipovodňové hráze – poldru Velký Újezd | OP1.2 |
Z10 | Obnova kalů – nebesáků | OP1.2 |
Z11 | Úpravy pomníků padlých, pietních míst – Zahájí, Velký Újezd | OP1.3 |
Z12 | Revitalizace historických částí hřbitova Chorušice, rekonstrukce děkanských hrobů | OP1.3 |
Z13 | Celková revitalizace interiéru kostela Chorušice, oprava zvonové stolice | OP1.3 |
Z14 | Rekonstrukce místních komunikací ve všech částech obce | A1.1.5 |
Z15 | Vznik cyklostezek a cyklotras, naučná stezka | A2.1.1 |
Z16 | Revitalizace studánek ve všech katastrech | A2.1.2 |
Z17 | Úprava návsi – Zahájí (zmenšení vodní plochy, která je nedostatečně napájena) | OP1.2 |
Z18 | Rekonstrukce interiéru Hostince a Spolkového domu Velký Újezd – pořízení nového vybavení, stavební úpravy | OP1.2 |
Z19 | Pořízení technického vybavení JSDH – speciální terénní vozidlo SxS | OP1.3 |
Z20 | Vybavení dětských hřišť a míst pasivního odpočinku | OP1.2 |
Program rozvoje obce Chorušice ukazuje základní směr rozvoje obce v období let 2017 - 2023. Dokument obsahuje opatření, potažmo aktivity, pomocí jejichž realizace bude tohoto směru, resp. strategické vize obce, dosaženo. Zpracovaný dokument bude sloužit k rozvoji obce, případně pomáhat obci při čerpání dotací.
Způsob realizace PRO
Zpracováním a schválením dokumentu plánovací a rozvojové aktivity obce nekončí, nýbrž začínají. V této fázi je nutné stanovit postup realizace, sledování a aktualizace dokumentu, resp. celého rozvoje obce.
Realizace dokumentu bude uskutečňována pomocí konkrétních projektů, které budou naplňovat jednotlivé aktivity, potažmo opatření. Tím bude dosaženo naplnění stanovených programových cílů a v konečném důsledku také strategické vize, která ovšem časově převažuje do roku 2035.
Osobou zodpovědnou za realizaci aktivit je starosta/ka obce. Ta/Ten bude, ve spolupráci se zastupitelstvem obce, především:
Monitoring realizace PRO
Starosta/ka obce je zodpovědný/á také za monitoring a vyhodnocování naplňování programu rozvoje obce. Mezi povinnosti patří zejména:
Monitorovací zpráva bude obsahovat informace o realizaci dílčích aktivit a projektů, které se podařilo v daném roce zrealizovat, zdůvodnění odchylek od plánovaného průběhu realizace a návrh na změny či revize PRO.
Monitorovací zprávy o průběhu realizace PRO budou po projednání zastupitelstvem obce zveřejněny na webu obce.
Způsob aktualizace PRO
Program rozvoje obce je živým dokumentem, mění se jak prostředí v obci, tak vnější podmínky mimo obec. Dokument je nutné revidovat, případně měnit, již v průběhu jeho realizace, a to jako reakci na závažnou změnu vnějších podmínek, naplnění části PRO, potřebu stanovení nových cílů, apod.
Aktualizace celého dokumentu proběhne nejpozději v roce 2023. Dle potřeby je samozřejmě možné provést dílčí revizi dokumentu dříve, většinou pak ke konci kalendářního roku ve vazbě na zpracování rozpočtu obce na další rok. V případě realizace dílčí revize bude podkladem přehled o realizovaných aktivitách, resp. Monitorovací zpráva o průběhu realizace PRO, jež připraví starosta/ka obce a členům zastupitelstva obce jej předá v dostatečném předstihu před jednáním zastupitelstva obce.
Změny budou provedeny přímo v dokumentu a budou v textu označeny spolu s datem, ke kterému byly provedeny. Aktualizace PRO a jeho změny budou schváleny zastupitelstvem obce spolu se schvalováním rozpočtu a rozpočtového výhledu obce. Aktualizovaný PRO bude též zveřejněn na internetových stránkách obce.
Způsob financování PRO
Základním zdrojem financování rozvojových aktivit jsou vlastní zdroje obce. V případě možnosti budou využity také prostředky z veřejných rozpočtů (kraj, ČR, fondy EU, OP 2014-2020). Obec bude usilovat o zapojení také soukromého a neziskového sektoru. Informace o možnostech finančních zdrojů budou upřesňovány v průběhu realizace PRO.
Aktivity PRO budou realizovány v úzké vazbě na rozpočet obce, přednostně by měly být realizovány akce, které se podílí na naplňování stanovených cílů PRO.