Chorušice - Zjednodušená verze stránek
Nastavení velikosti písma
+

Úřední deska - Jednací řád zastupitelstva obce Chorušice

Jednací řád zastupitelstva obce Chorušice

 

§ 1  Úvodní ustanovení

  1. Jednací řád zastupitelstva obce upravuje přípravu, svolávání, průběh jednání, usnášení a kontrolu plnění jeho usnesení a další související otázky.
  2. O zásadách upravených tímto jednacím řádem, popř. o dalších zásadách svého jednání, rozhoduje zastupitelstvo obce v souladu s platnými právními předpisy.

 

§ 2  Pravomoci zastupitelstva obce

Zastupitelstvo obce rozhoduje při svém jednání v souladu s platnými ustanoveními zákona  č.128/2000 Sb. o obcích, ve znění pozdějších právních předpisů v platném znění.

 

§ 3  Svolávání jednání zastupitelstva obce

Je prováděno v souladu s ustanovením § 92 zákona č.128/2000 Sb., o obcích ve znění pozdějších předpisů.

 

§ 4  Příprava jednání zastupitelstva obce

1) Přípravu jednání zastupitelstva obce organizuje zpravidla starosta obce, přitom stanoví zejména :

a) dobu,

b) odpovědnost za zpracování odborných podkladů a

c) způsob projednání materiálů a návrhů s občany.

2)  Návrhy členů zastupitelstva, členů výborů,  členů komisí a občanů jsou předkládány  podle obsahu, buď písemně nebo ústně na jednání zastupitelstva obce .

  1. Materiály pro jednání zastupitelstva obce obsahují zejména:
  • název materiálu,
  • jeho obsah a
  • návrh usnesení a důvodovou zprávu.
  1. Předkládané materiály musí být zpracovány tak, aby umožnily členům zastupitelstva obcekomplexně posoudit problematiku a přijmout účinná opatření.
  2. O místě, době a navrhovaném pořadu jednání zastupitelstva obce informuje starosta občany nejpozději 7 dní před jednáním zastupitelstva obce, a to v souladu s ustanovením § 92 zákona č.128/2000 sb. o obcích.

 

§ 5  Účast členů  zastupitelstva obce  na jednání zastupitelstva obce

  1. Členové zastupitelstva obce jsou povinni se zúčastnit každého jednání. Pokud tak nemohou učinit, jsou povinni omluvit se starostovi či místostarostovi obce s uvedením důvodu.
  2. Neomluví-li se člen zastupitelstva obce z účasti na jednání zastupitelstva obce starostovi či místostarostovi obce, bude jeho neúčast vnímána jako důvod k přehodnocení výše měsíční odměny neuvolněného člena zastupitelstva obce.
  3. Účast na jednání stvrzují členové podpisem do listiny přítomných, omluvení členové jsou v listině přítomných označeni slovem OMLUVEN.

 

§ 6  Program jednání

  1. Program jednání zastupitelstva obce navrhuje zpravidla starosta nebo osoba pověřená řízením obce.
  2. Na schůzi zastupitelstva obce může být jednáno jen o věcech, které byly dány na program. O dalších návrzích jen tehdy, vysloví-li s jejich zařazením do programu zastupitelstvo obce souhlas.
  3. Starosta sdělí návrh programu jednání nejméně sedm dní před jeho zahájením. O programu či o námitkách proti němu rozhoduje zastupitelstvo obce hlasováním.

 

§ 7  Průběh jednání zastupitelstva obce

  1. Jednání zastupitelstva obce řídí zpravidla starosta nebo osoba pověřená zastupitelstvem řízením obce či jednání zastupitelstva
  2. Starosta, případně jiný zvolený člen zastupitelstva nebo zapisovatel, řídí hlasování, ukončuje a přerušuje jednání a dbá na to, aby jednání mělo pracovní charakter a věcný průběh. Není-li při zahájení jednání přítomná nadpoloviční většina všech členů zastupitelstva obce, ukončí starosta jednání a svolá do 15 dnů nové jednání zastupitelstva obce k témuž nebo zbývajícímu programu.
  3. V zahajovací části jednání starosta konstatuje přítomnost nadpoloviční většiny členů zastupitelstva, dá schválit program jednání a nechá zvolit ověřovatele zápisu. Sdělí případné námitky proti zápisu z předchozího jednání.
  4. Zápis, proti němuž nebyly vzneseny námitky je pokládán za schválený.
  5. Zápis z předchozího jednání je v průběhu jednání zastupitelstva obce připraven k nahlédnutí.
  6. Úvodní slovo k hlavním zprávám uvádí předkladatel.
  7. Do rozpravy se přihlašují členové zastupitelstva písemně nebo zvednutím ruky v průběhu jednání.

       Bez ohledu na pořadí přihlášek do rozpravy musí být uděleno slovo tomu členovi zastupitelstva obce, který upozorní na porušení ustanovení jednacího řádu nebo platných právních předpisů.

       Občan obce, který dosáhl věku 18 let, případně jiná fyzická osoba, která dosáhla věku 18 let a vlastní na území obce nemovitost, má právo vyjadřovat na jednání zastupitelstva obce své stanovisko k projednávaným věcem v průběhu jednání v rámci diskuse. Toto oprávnění má i fyzická osoba, která dosáhla věku 18 let, je cizím státním příslušníkem a je v obci hlášena k trvalému pobytu, stanoví-li tak mezinárodní smlouva, kterou je Česká republika vázána a která byla vyhlášena ve sbírce zákonů. Do diskuse se občan obce a oprávněné fyzické osoby přihlašují zvednutím ruky. Délka jednoho diskusního příspěvku může být nejvýše 3 minuty, k téže věci nejvýše dvakrát, pokud zastupitelstvo obce nerozhodne jinak. Občané a oprávněné fyzické osoby se mohou přihlásit v rámci projednávaného bodu programu jenom do konce jeho projednávání. Nikdo, komu předsedající neudělil slovo, se ho nemůže ujmout.

8. Návrh na ukončení rozpravy může podat kterýkoliv člen zastupitelstva obce. O jeho návrhu je hlasováno bez rozpravy.

 

§ 8  Příprava usnesení  zastupitelstva obce

  1. Usnesení musí obsahově odpovídat výsledkům jednání, přijatým závěrům a opatřením. Způsob kontroly musí být v usnesení formulován stručně, adresně, s uvedením termínů a odpovědností za splnění ukládaných úkolů.
  2. Usnesením zastupitelstva jsou ukládány úkoly v otázkách samostatné působnosti starostovi nebo jiným členům zastupitelstva obce.

 

§  9  Hlasování

  1. Zastupitelstvo obce je v souladu s ustanovením § 87 zákona o obcích schopno usnášet se, je-li přítomná nadpoloviční většina všech jeho členů.
  2. V případě, že je předložen návrh usnesení v několika variantách, schválením jedné varianty se ostatní varianty považují za nepřijaté.
  3. Hlasování je prováděno zpravidla veřejně. Tajně tehdy, pokud o tomto způsobu jednání rozhodne na návrh člena zastupitelstva před jeho započetím zastupitelstvo obce.
  4. Usnesení zastupitelstva obce a obecně závazné vyhlášky podepisuje starosta spolu s místostarostou, popř. ověřovateli zápisu.

 

§ 10 Péče o nerušený průběh jednání

  1. Nikdo nesmí rušit průběh jednání zastupitelstva obce. Předsedající může vykázat ze zasedací síně rušitele jednání.
  2. Nemluví-li řečník k věci, může mu předsedající odejmout slovo.
  3. Pořizovat jakékoliv zvukové záznamy z jednání zastupitelstva obce lze pouze s jeho souhlasem.

 

§  11  Ukončení jednání zastupitelstva obce

Předsedající prohlásí jednání za ukončené, byl-li jeho pořad vyčerpán a nikdo se již nehlásí o slovo.

 

§  12  Pracovní komise

  1. Zastupitelstvo obce můžezřídit pracovní komise pro přípravu stanovisek a expertiz .
  2. Zastupitelstvo obce do těchto pracovních komisí volí své členy, občany obce, popřípadě přizvané odborníky.
  3. Funkce v těchto pracovních komisích končí splněním úkolu.

 

§  13  Organizačně-technické záležitosti jednání zastupitelstva obce

  1. O průběhu jednání zastupitelstva obce je v souladu se zákonem o obcích pořizován zápis, za jehož vyhotovení odpovídá obecní úřad.
  2. Schválený zápis dosvědčuje průběh jednání a obsah usnesení. Jeho nedílnou součástí je vlastnoručně podepsaná listina přítomných.

V zápisu je uváděno :

  • den a místo jednání,
  • hodina zahájení jednání,
  • jména ověřovatelů zápisu,
  • program jednání,
  • průběh rozpravy a podané návrhy, 
  • výsledek hlasování,   
  • podané dotazy, 
  • schválené usnesení a 
  • hodina ukončení jednání.

4)   Zápis je vyhotovován do 10 dnů po ukončení jednání  zastupitelstva obce a podepisují ho starosta obce a určení ověřovatelé.

  1. O námitkách člena zastupitelstva obce proti zápisu rozhodne nejbližší zasedání zastupitelstva obce.

 

§  14 

Jednací řád schválilo zastupitelstvo obce  Chorušice  dne  20.10.2022, účinnost od 20.10.2022.

 

Zodpovídá: František Franc